Kurka
Dołączył: 04 Lip 2006
Posty: 450
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 18:55, 04 Sty 2009 Temat postu: Praca w reklamie |
|
|
Praca w reklamie
Anita Anders
2008-12-23, ostatnia aktualizacja 2008-12-23 13:26
Najlepsi - aktorzy, muzycy, celebrities - zarabiają w tej branży grube tysiące. Ale żeby wystąpić w reklamie nie trzeba być gwiazdą. Wystarczy zgłosić się na casting.
Występ w reklamie można traktować jako sposób na podreperowanie domowego budżetu, szansę na zdobycie dodatkowych pieniędzy lub ciekawą przygodę. "Praca w reklamie" to, oprócz korzyści finansowych również możliwość zobaczenia, jak wygląda proces powstawania reklamy, ile osób bierze w nim udział, kto i za co odpowiada. Dlatego zdarza się, że dla niektórych ciekawy epizod staje się z czasem prawdziwą pasją. Oto krótki poradnik dla tych, którzy pragną spróbować swych sił w tej branży.
Zarejestruj się
Ogłoszenia o castingach do reklamy można znaleźć w internecie i w prasie. Agencje aktorskie zazwyczaj zamieszczają informacje o planowanych castingach na swoich stronach internetowych. W ofertach tego typu pojawiają się konkretne wymagania stawiane poszukiwanym osobom, wynikające ze scenariusza reklamy - płeć i wiek, czasem wzrost i waga (jeśli są istotne), ale również cechy szczególne, takie jak np. zadbane dłonie, długa broda czy ciemne włosy. Część osób przychodzi w odpowiedzi na ogłoszenie, część zostaje skierowana na casting przez agencję, z którą współpracuje. Informacje o castingach można również otrzymywać za pośrednictwem newslettera, który niektóre agencje przesyłają do swoich subskrybentów. Powiadomienia o mających się odbyć castingach są - według wielu zarejestrowanych w agencjach osób - jedną z największych zalet wynikających z takiej współpracy. 23-letni Michał jest studentem. Od paru lat współpracuje z jedną z największych warszawskich agencji aktorskich. W tym czasie wystąpił w kilku dużych reklamach, m.in. PKO i Media Markt. - O castingach informuje mnie agencja, z którą jestem związany. Kiedyś powiadamiano mnie telefonicznie, obecnie informacje otrzymuję poprzez sms. Ten sposób jest dużo wygodniejszy, bo często po prostu nie można odebrać telefonu - mówi chłopak.
Pierwszy kontakt z agencją
Agencje aktorskie, agencje hostess i modelek oraz agencje artystyczne, zwłaszcza te w dużych miastach, nie mogą narzekać na brak chętnych osób. Największe zbierają setki zgłoszeń miesięcznie. Większość osób przysyła swoje zdjęcia przez internet. Agencje zapraszają je następnie do swojej siedziby. Ponieważ zdjęcia, które docierają do agencji, często są różnej jakości (od zupełnie nieprofesjonalnych po zdjęcia poddane znacznej obróbce z wykorzystaniem programów graficznych), ważne jest, by zobaczyć jak dana osoba wypada na profesjonalnych zdjęciach i jak zachowuje się przed kamerą. Do agencji zgłaszają się przeważnie ludzie młodzi, ale nie tylko. Swoich sił chcą często spróbować osoby trochę starsze, a zdarza się nawet, że zgłaszają się emeryci i renciści. Pracownik jednej z warszawskich agencji aktorskich mówi: - Zgłaszają się osoby w różnym wieku, zarówno zawodowi aktorzy, jak i amatorzy. Brak doświadczenia nie jest w tym "zawodzie" żadną przeszkodą.
- Najczęściej do naszej agencji zgłaszają się modele lub modelki, które już mają doświadczenie w tym zawodzie, ale bardzo chętnie odkrywamy nowe twarze i osoby, które nie miały wcześniejszego doświadczenia w tego rodzaju pracy. - podkreśla Ewa Kolasińska z Agencji Modelek i Hostess Showbiz Models.
Oferty specjalne
* KASJER - RECEPCJONISTAPL, maz., PIASECZNO
* MANAGER ODDZIAŁU BANKOWEGOPL, maz., MIŃSK MAZOWIECKI
* SPECJALISTA DS. CONTROLLINGUPL, wielk., MUROWANA GOŚLINA K. POZNANIA
Praca - GazetaPraca.pl
Casting reklamowy
Największą popularnością cieszą się castingi do reklam produkowanych na zamówienie dużych firm. W skrócie proces od zamówienia reklamy do castingu wygląda następująco: agencje reklamowe współpracujące z firmą, na której potrzeby produkowana jest reklama, kontaktują się ze studiem filmowym, które z kolei wybiera reżysera castingu (lub fotografa - w zależności od typu reklamy). Ci współpracują zwykle z agencjami artystycznymi, do których wysyłają tzw. briefy castingowe, czyli opis wymagań, jakie mają spełniać osoby występujące w reklamie. Michał, który wygrał już kilka castingów, z doświadczenia wie, że największym powodzeniem cieszą się castingi do reklam telewizyjnych realizowanych dla telefonii komórkowych. - Generalnie na większość castingów zgłasza się bardzo dużo chętnych. Często przychodzi ponad 100, a czasem ponad 200 osób. Informację o wygranym castingu dostaje się zwykle już następnego dnia. Najpóźniej otrzymałem ją po 3 dniach od zakończenia eliminacji - mówi chłopak.
Mężczyzna musi zarabiać
Wynagrodzenie za udział w reklamie zależy od bardzo wielu czynników. Liczy się przede wszystkim budżet przeznaczony na reklamę konkretnej marki, forma reklamy (telewizyjna, prasowa), czas trwania telewizyjnego spotu, czy okres jego emisji na antenie. O reklamowych zarobkach gwiazd krążą legendy. Od kilku lat na czele listy najcenniejszych polskich aktorów, publikowanej przez magazyn "Forbes", plasuje się Marek Kondrat. Trzeba jednak pamiętać, że magazyn, tworząc ranking, nie bierze pod uwagę rzeczywistych honorariów, a jedynie szacuje, ile agencje byłyby skłonne zapłacić gwieździe za udział w reklamie. W liście ogłoszonej w 2008 roku "Forbes" wycenił Marka Kondrata na 775 tysięcy złotych. Osoby nie związane na co dzień z show-biznesem o takich kwotach mogą oczywiście tylko pomarzyć. Ale z drugiej strony wystąpienie w spocie reklamowym jest jednym z nielicznych zajęć, które za dzień pracy może przynieść nawet kilka tysięcy złotych dochodu. Honoraria wahają się od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. W tym "zawodzie", w przeciwieństwie do innych, często się zdarza, że stawka za dzień zdjęciowy podana jest od razu w ofercie. Na przykład w zamieszczonym na internetowej stronie jednej z agencji ogłoszeniu o castingu do reklamy popularnych zup można znaleźć informację, że stawki za udział w tej reklamie wynoszą od 5 (role dziecięce) do 10 tysięcy złotych (dorośli). Z kolei udział w reklamie męskiego dezodorantu, do której poszukiwano młodych kobiet, został wyceniony na 6,5 tysiąca złotych.
Pieniądze to nie wszystko
Praca w reklamie przynosi nie tylko korzyści finansowe. Dla wielu osób liczy się sam udział w reklamowym przedsięwzięciu, poznanie specyfiki pracy na planie reklamowym, kontakt z osobami "z branży" - profesjonalnymi fotografami, reżyserami, często nawet znanymi aktorami. Dla wielu praca w reklamie jest prawdziwą pasją. Z czasem osoby te stają się wręcz profesjonalistami - po pewnym czasie wiedzą już, jak ustawić się do kamery, jak zachowywać się na planie. U Michała reklamowego bakcyla zaszczepił jego starszy brat, który m.in. brał udział w nagraniach programów telewizyjnych jako osoba siedząca na widowni. Bardzo ważnym aspektem związanym z występowaniem w telewizyjnych spotach reklamowych jest możliwość zdobycia pewnej popularności. Wiele osób cieszy rozpoznawalność, jaką daje im udział w reklamie. Kwestie finansowe, choć ważne, schodzą dla nich na dalszy plan. Jedną z takich osób jest z pewnością Michał. Dla chłopaka najważniejsze jest, że może zobaczyć siebie w telewizji. - Wiadomo, że pieniądze też są ważne, jednak dla mnie liczy się przede wszystkim fakt, że chociaż nie jestem aktorem, mogę się przez chwilę poczuć jak aktor - przyznaje chłopak.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kurka dnia Nie 18:56, 04 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|